X
تبلیغات
بوشهری - فرهنگ و تمدن

از دیگر مقام های سازی بوشهر  می توان به چوبی بوشهری  اشره کرد که با نی انبان و یا جفتی اجرا می شود. این آهنگ از نغمات معروف بوشهر  است. به جز قسمت های سازی، این مقام دارای قسمت هایی است که دارای کلام است.

+ نوشته شده در پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت 1391ساعت توسط علی امیری |

يكي ديگر از فرمهاي رايج يزله ناميده مي‌شود. يزله به وسيله‌ي خوانندگان غيرحرفه‌اي اجرا مي‌شود، و فقط با دست زدن همراه است. در اينجا ملودي بيش از همه حايز اهميت بوده و به متن چندان اهميتي داده نمي‌شود.

توضیحات مطلعین بوشهر  درباره فرهنگ موسیقی خود به همینجا خاتمه می یابد هیچیک از آنها اطلاعات قانع کننده ایی درباره چگونگی تکامل موسیقی محلی بوشهر  و مبنای این تکامل در دست ندارند.ولی آنچه مسلم به نظر می رسد، این است که شروه و یا دو بیتی محلی، که اکثراً با آوازی ب متر آزاد خوانده می شود، دارای قدمت زیادی است. موطن اصلی شروه مناطق دشتی، دشتستان و تنگستان است. در این مناطق گاهی به شروه، حاجیانی و یا شنبه ای نیز گفته می شود. در گذشته ملودی شروه با مقدمه ایی شروع می شده است، که متن آن شامل اشعار مولانا جلال الدین مولوی بوده است.این سنت هنوز هم در دشتستان رواج دارد. اشعاری که امروز متن اکثر ترانه های بوشهر واطراف آن را تشکیل می دهند، متعلق به دو شاعر معروف محلی هستند. یکی از این دو، زایر محمد علی معروف به فایز است که در کوردوان در بخش دشتی می زیسته و احتمالاً در سال 1911م. وفات یافته است. شاعر دوم سید بهمنیار ملقب به مفتون که او نیز در بخش دشتی زندگی می کرده و تا دو دهه اخیر حیات داشته است.

مطابق آنچه فوقاً گذشت، تاریخ موسیقی بوشهر فقط تا نسل های کمی قابل تعقیب است. مطالعه ترانه های این ناحیه، تا موقعی که آوازهای نقاط دورافتادهء آن مورد بررسی قرار نگیرد، نمی تواند اطلاعات جامع تری دربارهء تاریخ موسیقی منطقه بدست دهد. موسیقی سنتی، با وجود اینکه رادیو، تلویزیون و سینما رواج زیادی دارند، کماکان مورد علاقه شدید اهالی است. پل بازرگاني ايران بود و بندر درجه يك و مهم كشور محسوب مي‌شد. اما پس از انتقال و تمركز بندر خرمشهر و شاهپور، از رونق افتاد و اعتبار تجاري گذشته خود را از دست داد.

ترانه های بوشهری به دو گروه تقسیم می شوند: آنهایی که متر مشخص داشته و گروهی که متر آزاد دارند. در گروه اول، ملودی اغلب یا خیلی کوتاه است و یا از فیگورهای متعدد کوتاهی که حدود آنها کاملاً مشخص است، تشکیل شده است. دسته دوم که همان شروه نامیده می شود، دارای تناوبات مختلف است و معمولاً به هر تناوب یک بیت شعر تعلق می گیرد.

 

+ نوشته شده در پنجشنبه سیزدهم اسفند 1388ساعت توسط علی امیری |

يكي از فرمهاي معمول در موسيقي محلي بوشهر «سبالو» نام داشته است و آن آوازي است كه با دايره همراهي شود و به وسيله‌ي خوانندگاني كه دايره‌وار كنار هم مي‌نشينند اجرا گردد.

خوانندگان، همزمان با اجراي سبالو، شانه‌هاي خود را به طرف راست و چپ منظماً حركت مي‌دادند. ظاهراً «سبالو» متأثر از موسيقي غرب و آفريقاست.

+ نوشته شده در پنجشنبه سیزدهم اسفند 1388ساعت توسط علی امیری |

یکی دیگر از شاخصه های هنری موسیقی بوشهر  " شروه" است. دوبیتی و دوبیتی سرا در سرتاسر ایران فراوان است زیرا این شکل و قالب بسیار ساده، صمیمی و کوتاه است چهارچوبه بسیار مساعدی برای درد دل ملت ایران.

اما در بوشهر  دو بیتی با سرودن تمام نمی شود بلکه آهنگی که برای خواندن آن خلق شده نیز انگاره پربهایی است و زاینده فیضان روحی قومی که خستگی ناپذیر لحظه های زیستن دینامیک و پرخطر خویش را در چکامه ای دل پذیر و خوشایند ارواح رنج دیده می سراید. همان روح ناآرامی که در آیین یزله به حادثه و خطر سلام می گفت؛ با باد می ستیزید، اینک گوشه دیگر دل کوچکش را می نمایاند؛ آن دریانورد سترگ حریف نهنگ و موج و باد اینک انگار در مرگ ماهی های کوچک و همنوا با قمریان کنارزارها مرثیه می سراید و میگیرد؛ آن بازیار نجیب که دشت را و گندم زار را از نیروی دست های خویش به شکست و تسلیم واداشته اینک تکیه بر بنه گندم همراه با آواز قباسوزک ها برای گنجشک های گرسنه خرمن جا " درنگه" می دهد. یعنی که شروه می خواند، چوپان دشت و کوهسار آسوده از جنگ با گرگ و کفتار، همنوا با بلبل صبحدم برای آهوان دوردست بی صاحب و بی-پناه غم نامه سر می دهد؛ این آوازهای ساده مردم سامان ما در اصل پدیده شگفت انگیزی در عالم هنر شناخته می-شود.

شروه ملودی حزینی است در مایه دشتی که خود فرعی از دستگاه شور است. این شاهکار هنری مردمی نیز دو وجه متضاد را با هم داراست.از یک سو چنان ساده و بی-پیرایه است که  سخت آسان می نماید و از سوی دیگر چنان دشوار و پیچیده است که کم تر نوازنده غیر بوشهری قادر به اجرای کامل آهنگ شروه می باشد.

+ نوشته شده در چهارشنبه دوازدهم اسفند 1388ساعت توسط علی امیری |

ترانه‌هاي استان بوشهر ، به عقیده بعضی از شناسندگان آن تحت تاثیر زیاد موسيقي بوميان آفريقايي قرار گرفته است. در گذشته تعداد نوازندگان محلي بيش از امروز بوده ولي مثل امروز اين نوازندگان در درجه اول در مراسم عروسي شركت مي‌كرده‌اند

 بخش مهمی از هر نوع ترانه و چکامه ای که ساخته و پرداخته مردم استان بوشهر است، توأم با حرکاتی زیبا اجرا می شود که نشان دهنده چیرگی و تسلط انسان بر طبیعت و کاراست و نیز در حقیقت حماسه مردان خستگی-ناپذیر.

بر همین اساس اغلب ترانه های شاد در بوشهر  نیز توأم با حرکاتی است که اجرای آن را دل نشین و مقبول تر می سازد. در میان انبوهی از ترانه های شاد بومی چند مورد مشخص از بقیه متمایز است. 1- نی انبان (نی جفتی و تنبک) 2- نی لبک 3- یزله.

+ نوشته شده در سه شنبه هفدهم آذر 1388ساعت توسط علی امیری |

سنج و دمام

www.Bushehri.irمراسم عزاداري در جنوب ايران با سنج و دمام آغاز مى شود. در واقع پس از سلام و دعاى آخرين روضه خوان، بلافاصله بوق به صدا در مى آيد. بوق كه از جنس شاخ نوعى گوزن است و زيبايى ظاهرى خاصى نيز دارد، آغاز مراسم را اعلام مى كند. پس از چند لحظه، دمامها با ريتم خاص به صدا در مى آيند و سنج ها نيز خود را با دمام هماهنگ مى كنند. گروه سنج و دمام متشكل از هفت دمام و چهار الى ده سنج نواز است. دمامها نيز ترتيب خاص دارند.

ادامه مطلب
+ نوشته شده در چهارشنبه هفدهم تیر 1388ساعت توسط علی امیری |

صادق چوبک؛ یازده سال پس از مرگ 
صادق چوبک؛ نویسنده ایرانی (۱۲۹۵ - ۱۳۷۷)
شنبه، سیزدهم تیرماه، برابر بود با سالمرگ نویسنده سرشناس ادبیات نوین داستانی ایران، صادق چوبک. هنرمندی که ۱۱ سال پیش درحا لی که ۸۲ سال داشت، دور از وطن و در آمریکا از دنیا رفت.

ادامه مطلب
+ نوشته شده در یکشنبه چهاردهم تیر 1388ساعت توسط علی امیری |

همه انسانها بازي كردن را دوست دارند اين ما هستيم كه تعيين ميكنيم همبازي باشيم يا اسباب بازي اينبار من ميخواهم به موسوي راي بدهم تا 4 سال ديگه اسباب بازي اصولگرايان نباشم ... سهم من يك راي است شما هم سهم خودتان را براي رشد جامعه به اشتراك بگذاريد !

+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و چهارم اردیبهشت 1388ساعت توسط علی امیری |

مرزهاي سياسي ايران امروزي بيشتر در دورة قاجاريه و يا به ديگر سخن در سده سيزدهم ه.ق (19 م) به وجود آمده است. با توجه به مرزهاي ايران در ادوار مختلف تاريخي كه در صفحات پيش به آنها اشاره شد. ايران امروزي فقط بخش از امپراطوري عظيم مادر گذشته است.

استان بوشهر  به علت قرار گرفتن بركنار ساحل شمالي خليج فارس، از طريق دريا حدود 625 كيلومتر مرز مشترك با خليج فارس و كشورهاي واقع در ساحل جنوبي آن دارد. سرحد جنوبي استان بوشهر  از خليج ناي بند در جنوب استان شروع و تا بندر ديلم در شمال آن امتداد دارد.

چون مرز دريايي يك كشور به ساحل دريا ختم نمي‌شود و براساس قوانين و حقوق دريايي بين‌المللي هر كشوري مي‌تواند بر مقداري از آبهاي مجاور خود حق حاكميت داشته باشد. از اين رو كشور ايران در خليج فارس و درياي عمان طبق اصلاح قانون آبهاي ساحلي كه در فروردين ماه سال 1338 ه.ش به تصويب رسيد، ادعاي 12 مايل دريايي (حدود 20/22 كيلومتر) از آب‌هاي ساحلي خود را دارد.

مراحل تهديد فلات قاره بين ايران، عربستان و ايران و بحران و ايران و مهمان كه هم مرز دريايي با بلوچستان است، تكميل گرديده و قراردادهايي بين ايران و كشورهاي مذكور بسته شده است. در حال حاضر اختلاف‌هاي بين (ايران و عراق)، و (ايران و كويت) در مورد تحديد سكوي ساحلي هنوز باقي مانده است.

استقرار ساحل نشينان جنوب در مرزهاي آبي استان بوشهر از مسايل مهم و استراتژيك منطقه محسوب مي‌گردد، زيرا اين اقدام سبب مي‌شود كه هيچ كس خيال حمله و نفوذ به مرزها را به خود راه ندهد.

 مطلب اختصاصی  برداشت مطلب فقط با ذکر نام بوشهری دانشنامه استان بوشهر و آدرس  www.bushehri.ir   آزاد است. 

+ نوشته شده در یکشنبه بیستم اردیبهشت 1388ساعت توسط علی امیری |

بعد از اسلام با سقوط سلسلة ساساني به دست اعراب مسلمان، تمدّن و فرهنگ ريشهر نيز روي به اضمحلال گذاشت. بنابر نقل بلاذري در فتوح البلدان، شهر بوشهر در فاصلة سال‌هاي 19 تا 22 هجري قمري به دست «عثمان بين ابي‌العاص» فتح شد مسلمين براي تصرف اين شهر ماه‌ها با نيروي مستقر در بوشهر در جنگ و ستيز بودند و تلفات سنگي متحمّل شدند سردار معروف ايراني كه در مقابل اعراب در بوشهر مقاومت نمود، «شهرك» نام داشت، بلاذري در اين باره مي‌نويسد: «شهرك» مرزبان و والي فارس، آمدن تازيان را سخت عظيم و گران مي‌ديد زيرا داستان گستاخي و شجاعت و نيز پيروزي تا زيان را بر همة دشمنان شنيده بود، پس لشكري عظيم فراهم آورده و به راشهر [(ريشهر)] در سرزمين‌هاي حوزة شاپور شد، آنجاي خود در نزديكي توج است.» شهرك بعد از مقاومت‌هاي فراوان سرانجام به دست يكي از سپاهيان اعراب مسلمان كشته شد وبه اين ترتيب ريشهر يا بوشهر به دست مسلمين فتح شد. بلاذري جمله‌اي نقل مي‌كند كه عمق غناي مادّي و اهميّت فتح بوشهر را هر چه بيشتر مشخّص مي‌سازد، وي مي‌نويسد:«اين جنگ در دشواري و كثرت نعمتي كه به دست مسلمين افتاد همانند جنگ قادسيه بود.» از احوال ريشهر (بوشهر) از فتح آن توسّط مسلمين تا زمان نادرشاه افشار (سلطنت 1160ه-1149/1747-1736 م) اطلاعات اندكي در دست است. ضربه‌اي كه اعراب به اين شهر وارد آوردند موجب شد كه ريشهر مركزيت و اهميّت خود را براي چندين قرن از دست بدهد و به شهري متروك و منزوي مبدّل شود. با گسترش قلمرو نادرشاه افشار تاريخ جديد بوشهر نيز آغاز شد. نادر و سياست دريايي او براي مبارزه با عثماني‌ها و گسترش قلمرو دريايي خود در خليج فارس سبب گرديد تا اين شهر بار ديگر مورد توجه خاص قرار گيرد. نادرشاه با به كارگماردن يك تاجر انگليسي به نام «جان التون» بوشهر را به صورت يك مركز مهم كشتي سازي و پادگان نظامي درآورد. بنا به گزارش هلندي‌ها در زمان نادرشاه، ناوگاني با هشت تا ده هزار مرد در بوشهر مستقر بوده است، همچنين چندين كارخانه كشتي سازي نيز در اين شهر احداث گرديده بود. مورّخان و سيّاحان انگليسي كه چندين سال بعد به بوشهر سفر كرده‌اند، از چندين كشتي نيمه ساخته در اين شهر گزارش نموده‌اند، كه محصول كارخانه كشتي سازي نادرشاه افشار در بوشهر بوده است. با مرگ نادر در سال 1160 ق/ 1747 م سپاه عظيم دريايي او بين حاكم بوشهر و بندرعباس تقسيم شده «شيخ ناصر خان آل مذكور» كه در دوران نادر يكي از درياسالان وي بود، پس از مرگ شاه، كشتي‌ها و ناوگان مستقر در بوشهر را متصرّف شده، حكومت مقتدرانه‌اي براي خود در بوشهر تدارك ديد. فسايي در فارس نامة ناصري در اين خصوص مي‌گويد: «شيخ ناصرخان، ناخداباشي كشتي‌هاي نادرشاهي در درياي فارس، پسر شيخ مذكور ابومهيري از اعراب بر [(ساحل)] نجد، طرح شهر بوشهر را ريخت، در جانب جنوبي، حصاري كشيد و سه جانب ديگرش را دريا قرار داد و در سال 1150 و اند آبادي ريشهر را نقل به بندر بوشهر نمود...» بعد از فوت او فرزندش «شيخ نصرخان» در سال 1182 ق/ 1768 م حكمران بوشهر گرديد. در زمان او و پدرش كه از اعراب نجد بودند بوشهر رو به عمران و آبادي گذاشت و روابط تجاري گسترده‌اي با هلندي‌ها و انگليسي‌ها برقرار گرديد. با ظهور كريم خان زند (سلطنت 1193-1171 ق/ 1779-1757 م) و پايان دورة هرج و مرج ناشي از مرگ نادرشاه، بوشهر وارد مرحلة تازه‌اي شد. در سال 1177 ق/1763 م انگليسي‌ها با حمايت شيخ نصرخان قرارداد معروفي با كريم خان زند و حكمران بوشهر منعقد كردند كه در واقع سنگ بناي حضور نظامي استعماري انگلستان در جنوب ايران و خليج فارس بود و چنانكه «دكتر امين» مي‌نويسد؛ انگليسي‌ها تا آن تاريخ هرگز چنين امتيازي را در خليج فارس به دست نياورده بودند. پس از مرگ كريم خان زند و نزاع و كشمكش بين بازماندگان وي بر سر قدرت، آقا محمّد خان قاجار به قدرت رسيد. در دوران قاجار، بوشهر نه تنها اهميّت خود را از دست نداد، بلكه به صورت يكي از مراكز بسيار مهم تجاري، فرهنگي و سياسي درآمد. بوشهر در دورة قاجار شهري بود كه اكثر دولت‌هاي بزرگ دنيا در آن دفتر نمايندگي و كنسولگري داشتند، تجّار بزرگ در آنجا فعاليّت تجاري انجام مي‌دادند و دروازة جنوبي ايران براي تبادل افكار و مناسبات فرهنگي بود. بوشهر در تحوّلات دو قرن اخير داراي نقش خاصّي بوده و در سه نوبت مورد هجوم نيروهاي انگليسي قرار گرفته است كه از جمله معروف‌ترين اين تهاجمات، ماجراي لشكركشي‌ها انگلستان به اين بندر در سال‌هاي 1253 ق/ 1837 و 1273 ق/ 1856 م مي‌باشد. در لشكركشي دوم، باقرخان تنگستاني به همراه فرزندش احمدخان در قلعة ريشهر مقاومت سرسختانه‌اي در مقابل سپاه متجاوز انگليس را از خود نشان داد. بندر بوشهر تا اواخر دورة قاجاريه و پيش از كشيده شدن راه آهن سرتاسري، مركز عمده تجارت و يگانه بندر در طول تاريخ معاصر، همواره مورد تركتازي استعمارگر پير (بريتانيا) قرار گرفته چون از این نظر فقط منافع بريتانيا در خليج فارس، اهميّت زيادي براي آن كشور داشته، لذا سعي دولت انگليس بر اين بوده است كه اين ناحيه را دستاويز خود قرار داده و از آن بهره‌برداري سياسي كند. روي همين اصل است كه مي‌بينم بوشهر را ابتدا در سال 1273 ه.ق (1235 ه.ش) متصرف مي‌شود و بعد آن را پس مي‌دهد و در عوض، به موجب معاهده صلح پاريس (1273 ه. ق مطابق با 1857 م) افغانستان را به دست مي‌آورد و به آرزوي ديرينة خود كه جدايي افغانستان از ايران و استقلال آن بود، مي‌رسد. در سال‌هاي 1907 و پس از آن 1915 ميلادي كه ايران دوپاره مي‌شود باز اين ناحيه را همراه با ديگر متصرفات سهميه‌اي از آن خود مي‌كند. در جريان جنگ يكم جهاني و در طول سال‌هاي 1915، 1916 و 1917 م، به طور مداوم بوشهر را تهديد به حمله نظامي تاراج مي‌كند و در همان تاريخ است كه با فيزش ميهني و مذهبي مردم جنوب به قيادت شهيد رئيس علي دلواري و پايداري سرسختانه آنها روبرو مي‌شود و هر بسيار را به خود راه مي‌دهد. باز، در واقع جنگ دوم جهاني نيز بيكار نمي‌نشيند و اين منطقه را از نظر دور نمي‌دارد. بوشهر از ديدگاه فرهنگي، يكي از قديمي‌ترين مراكز علم و تمدّن كشور محسوب مي‌شود، «دليسي اوليري»، شرق شناسي انگليسي در دو كتاب برجستة خود در مورد تاريخ ادبيات سرياني و انتقال علوم و فرهنگ يوناني به عالم اسلام از سه دانشگاه مهم در ايران ياد مي‌كند كه معروف‌ترين آنها جندي شاپور ر خوزستان و بعد از آن دانشگاه يا مدرسه ريواردشير، واقع در ريشهر (محلّه‌اي در بوشهر كنوني) ياد مي‌كند كه سيستم آموزش و پرورش آن مانند مدرسة اسكندريه در مصر بوده كه آخريه مدرسه يوناني و مربوط به پائيز تمدّن يونان محسوب مي‌شود و سومين دانشگاه در«شنيز» در كنار خليج فارس- واقع در بندر ديلم كنوني، در انتهاي جنوبي استان بوشهر بوده است. در دورة معاصر، دبيرستان سعادت بوشهر كه در سال 1278 (ه.ش) تأسيس شده است، بعد از دارالفنون از قديمي‌ترين مدارس ايران محسوب مي‌شود. هم اكنون در بخش تحصيلات عاليه، علاوه بر دانشگاه‌ آزاد اسلامي (نخستين دانشگاه بعد از انقلاب اسلامي در بوشهر)، دانشگاه‌هاي دولتي خليج فارس، علوم پزشكي، پيام نور، جامع علمي كاربرد، چند مركز عمدة آموزش عالي ديگر (مديريت دولتي، شيلات و كشتيراني و ...) در بوشهر مشغول فعاليت‌اند و از اين جهت بوشهر يكي از مراكز عمدة تحصيلات دانشگاهي در جنوب كشور محسوب مي‌شود.

 مطلب اختصاصی  برداشت مطلب فقط با ذکر نام بوشهری دانشنامه استان بوشهر و آدرس  www.bushehri.ir   آزاد است. 

+ نوشته شده در یکشنبه بیستم اردیبهشت 1388ساعت توسط علی امیری |

دوران قبل از اسلام بوشهر :  در عهد عيلامي‌ها يكي از مراكز مهمّ فرهنگي و تجاري به شمار مي‌رفته، و شهر تاريخي ليان، پل ارتباطي عيلاميان با نواحي اقيانوس هند و جنوب شرقي آسيا بوده است.

 پادشاهان معروف عيلامي در دوران طلايي تمدّن عيلام، بناهايي همچون معابد و بناهاي مذهبي چندي احداث نموده بودند. از جمله اين بناها مي‌توان به معبد «كيريروي شه»، «ايزد بانوني تمدّن عيلامي» در منطقه «دستك Dastak» و «سرتل Sare-tol» امروز اشاره كرد. در دوران ماد و هخامنشي، تمدّن بوشهر به حيات خود ادامه داد و به خصوص در زمان هخامنشيان، پادشاهان اين سلسله كاخ‌ها و معابد چندي در نواحي توج (توز) و برازجان بنا نمودند كه از جمله به بقاياي كاخ زيبا و مجلل هخامنشيان درتااكه (=برازجان) و «تل مر» مربوط به دورة هخامنشي مي‌توان اشاره نمود كه ويرانه‌هاي آن اكنون باقي مانده است. در زمان سلوكيان بوشهر مورد توجه يونانيان قرار گرفت، يونانيان اين شهر را «مزاميريا» ناميده‌اند، واژة مذكور در سفرنامة نيارخوس آمده و منظور از آن شبه جزيرة بوشهر بوده است. براساس پژوهش‌هاي گيرشمن، باستان‌شناس معروف فرانسوي، سلوكي‌ها در كناره‌هاي خليج فارس و بوشهر كنوني شهري به نام انطاكيه بنا كردند كه مدّت‌ها از رونق و آبادي ويژه‌اي برخوردار بود. گيرشمن در اين باره مي‌گويد:«سلوكيان كمتر از نه شهر در ساحل خليج فارس بنا كردند و از آن جمله است انطاكيه در پارس- بوشهر امروزي- كه جاشين شهر عيلامي گرديد.» در زمان ساسانيان بوشهر همچنان مورد توجه و عنايت ويژه‌اي بوده است در كارنامه اردشير بابكان بوشهر قديم را به رشرح زير «بوخت اردشير» ناميده‌اند. «چونش دريا به چشم بديد [اردشير بابكان] اندر يزدان سپاسداري انگارد و بد آنجا روستايي را بوخت اردشير [(محل آزادي اردشير)] نام نهاد.» بعدها در زمان ساسانيان اين شهر «ريوراد شير» نام گرفت. و يكي از مراكز علمي، فرهنگي ايران در زمان ساسانيان محسوب مي‌شد، لذا گروهي از نويسندگان در اين شهر (ريشهر) گرد هم آمدند و با خطّي ابداعي به نام «گشتگ» علوم طبّ و نجوم و فلسفه را ثبت و ضبط مي‌كردند به نحوي كه از شهرت زيادي برخوردار شده و تحت نام «گشتگ دفترانگ» در سلسلة طبقات اداري عصر ساساني مورد توجّه خاص بوده‌اند. ساسانيان همواره ريواردشير را به عنوان بندري تجاري، فرهنگي و نظامي مورد توجّه خاصّي قرار داده‌اند و در اين شهر كه بعدها به «ريشهر Reishehr» تغيير نام يافت قلعه نظامي مستحكمي بنا نمودند اين قلعه نظامي كه داراي برج و باروهاي بلندي بود و يك طرف مشرف به دريا و سه طرف آن داراي خندق‌هاي عظيمي بوده كه به هنگام حملة احتمالي دشمن و يا بروز هرگونه خطري، مالامال از آب دريا مي‌شده است، همچنين نقب‌ها و تونل‌هاي زيرزميني چندي به طول 5 تا 7 كيلومتر در زيرزمين حفر شده بود كه قطر اين تونل‌ها به اندازة يك اسب سوار بوده است. هم اكنون ويرانه‌هاي قلعة ريشهر در منطقة ريشهر كنوني وجود دارد و نقب‌هاي آن نيز منطقة تل پي تل قابل مشاهده است.

 مطلب اختصاصی  برداشت مطلب فقط با ذکر نام بوشهری دانشنامه استان بوشهر و آدرس  www.bushehri.ir   آزاد است. 

+ نوشته شده در یکشنبه بیستم اردیبهشت 1388ساعت توسط علی امیری |

دريا بندري كه «بوشهر» نام گرفته و در روزگاران رفته، آخرين نقطه تمدن و دولت عیلام را تشكيل مي‌داده است، به صورت شبه جزيره كوچكي است که، در ساحل خليج فارس قرار گرفته و فقط از نيمه ناحيه شرقي با خشكي ارتباط دارد، و جهات ديگر آن را آب فرا گرفته است.

استان بوشهر و شهر بوشهر يكي از نقاط قديمي و كهنسال در تاريخ تمدّن ايران زمين است كه داراي قدمتي چند هزار ساله است. براساس كشفيات باستان شناسي و آثار به دست آمده از اين ناحيه معلوم شده است كه قدمت بوشهر به سه هزار سال قبل از ميلاد مسيح (ع) يعني در حدود پنج هزار سال مي‌رسد.

محمّد تقي مصطفوي در كتاب «آثار باستاني در خليج فارس» در خصوص بوشهر مي‌گويد:«بوشهر كه يكي از مهم‌ترين آثار باستاني خليج فارس است و ويرانه‌هاي ريشهر قديم و آثار باستاني ديگر و شهر كنوني بندر بوشهر را در بردارد».

اين در حالي است كه هنوز تحقيقات دقيق و كاوش‌هاي مفصّلي در ناحيه بوشهر و ريشهر قديم صورت نگرفته است و شايد اگر كاوش‌‌هاي دقيق باستان شناسي در منطقه بوشهر انجام شود قدمت بوشهر به زمان عيلامي‌ها برمي‌گردد. مطابق خشت نوشته‌هاي عصر عيلامي كه در سال 1332 ق/ 1913 م از طرف هيأت باستان‌شناسي فرانسوي در محلّي به نام «تل پي تل» كه به معني تپّه‌اي در كنار تپّه‌اي است در جنوب محلّه امام زاده بوشهر بر اثر خاك برداري و به طور اتّفاقي به دست آمده معلوم شد كه معبد خداي بزرگ عيلامي يعني «شوشيناك» در اين منطقه قرار داشته است. همچنين براساس نوشته‌هايي كه از روي خشت‌هاي خام و پخته به دست آمده نام قديمي اين منطقه آشكار شده است، گويا در آن زمان اين منطقه را «ليان» مي‌گفته‌اند. ليان نامي عيلامي است به معني آفتاب درخشان يا سرزمين آفتاب درخشان كه در حقيقت براي اين سرزمين گرم  آفتابي، نامي بسيار مناسب است.

پرفسور آندرياس آلماني در سال 1290 ق/ 1872 م  «پيزارد» عتيقه شناس فرانسوي در سال 1333 ق/ 1914 م در خرابه‌هاي ريشهر اكتشافات مهمّي نمودند كه از جمله چند مجّسمه فلزي، سكّه‌هاي قديمي و چند لوحه سنگي به خطّ ميخي و چند خمره استخوان مردگان كه تاريخ فوت بعضي از آنها در حدود هزار سال پيش بوده و هم اكنون بعضي از آن آثار در موزة لوور فرانسه نگهداري مي‌شود.

 مطلب اختصاصی  برداشت مطلب فقط با ذکر نام بوشهری دانشنامه استان بوشهر و آدرس  www.bushehri.ir   آزاد است. 

+ نوشته شده در یکشنبه بیستم اردیبهشت 1388ساعت توسط علی امیری |

مطالعات زير آب خليج فارس در دستور کار سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفته چرا که بخش مهمي از ارزش‌هاي خليج فارس در زير آب قرار دارد و به عنوان يکي از مهمترين پناهگاه‌هاي زيست محيطي است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در یکشنبه سیزدهم اردیبهشت 1388ساعت توسط علی امیری |

با حضور رئيس جمهور ، رئيس سازمان ميراث فرهنگي‌، صنايع‌دستي و گردشگري و جمعي از مسئولان کشوري از تمبر روز ملي خليج فارس رونمايي شد.

به گزارش ميراث آريا (chtn)، در مراسم رونمايي از اين تمبر استاندار هرمزگان ، معاون نيروي انساني رئيس جمهور ، مدير عامل منطقه آزاد کيش ، رئيس شوراي عالي مناطق آزاد و معاون پارلماني رئيس جمهور حضور داشتند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در یکشنبه سیزدهم اردیبهشت 1388ساعت توسط علی امیری |

پنجمين همايش ملي خليج فارس با حضور رئيس جمهور ،اسفنديار رحيم مشايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي‌، صنايع‌دستي و گردشگري و ساير مسئولان کشوري تا دقايقي ديگر افتتاح مي‌شود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در یکشنبه سیزدهم اردیبهشت 1388ساعت توسط علی امیری |

براساس هماهنگي هاي صورت گرفته در روز پنج شنبه دهم ارديبهشت ماه با حضور رياست جمهوري "خليج فارس "به عنوان ميراث طبيعي - تاريخي در فهرست آثار ملي کشور ثبت خواهد شد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در یکشنبه سیزدهم اردیبهشت 1388ساعت توسط علی امیری |

 صيانت از خليج فارس به عنوان ميراث فرهنگي وظيفه ملي و ديني تمام ايرانيان در دنيا است .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در یکشنبه سیزدهم اردیبهشت 1388ساعت توسط علی امیری |

به اعتقاد اندشمندان بين المللي تفکر جهاني شدن ، ملتي که فاقذ هويت جهاني است نمي تواند به عرصه جهاني وارد شود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در یکشنبه سیزدهم اردیبهشت 1388ساعت توسط علی امیری |

از نخستين روز آفرينش دنيا، تا تکوين و پيدايش خشکي‌ها و درياها، تا اينک انسان، بر خليج ‌فارس عمر جهان وزيده است...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در یکشنبه سیزدهم اردیبهشت 1388ساعت توسط علی امیری |

براساس پيش بيني هاي صورت گرفته انجمن مفاخر معماري ايران در نامه اي به رئيس جمهور خواستار ثبت ملي نام خليج فارس خواهد شد .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در سه شنبه یکم اردیبهشت 1388ساعت توسط علی امیری |

 WWW.Bushehri.ir

www.liyan.ir

 

+ نوشته شده در سه شنبه بیست و هفتم اسفند 1387ساعت توسط علی امیری |

شهردار بوشهر گفت: با تصویب شورای شهر بوشهر، 18 اسفند به ‌عنوان روز بوشهر تعیین شده و با پیگیریهای صورت گرفته این روز به ثبت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز رسیده است.

ادامه مطلب
+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و یکم اسفند 1387ساعت توسط علی امیری |

شهردار بوشهر گفت: با تصویب شورای شهر بوشهر، 18 اسفند به ‌عنوان روز بوشهر تعیین شده و با پیگیریهای صورت گرفته این روز به ثبت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز رسیده است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و یکم اسفند 1387ساعت توسط علی امیری |

در راستاي اجراي طرح نوروزي ستاد دائمي تسهيلات سفر استان بوشهر تعداد 9 سفره هفت سين در سطح اين استان چيده مي شود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و یکم اسفند 1387ساعت توسط علی امیری |

 سید محمد خاتمی در پیامی از حضور پرشور مردم استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر در خلال سفر خود به این سه استان تشکر و قدردانی کرد.به گزارش پایگاه خبری یاری، متن این پیام بدین شرح است:


ادامه مطلب
+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و یکم اسفند 1387ساعت توسط علی امیری |

دوستان گفتند که خاتمی میاد زمان گردهمایی  هم :

۱۵:۳۰ مسجد جامع عطار

یا اگه دوست داشتید

۱۴:۳۰ پلیس راه قدیم

یا علی !

مطالب مرتبط :

+ نوشته شده در پنجشنبه پانزدهم اسفند 1387ساعت توسط علی امیری |

شرکت کنندگان کنفرانس حمایت از فلسطین اعتراض خود را به کاربرد لفظی مجعول به جای "خلیج فارس" از سوی رئیس هیئت پارلمانی کویت اعلام کرد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در پنجشنبه پانزدهم اسفند 1387ساعت توسط علی امیری |

دولت بحرين اميدوار است با هزينه‌اي 100 ميليون دلاري در سال جديد خود را به مرکز فرهنگي کشورهاي حاشيه خليج فارس تبديل کند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در پنجشنبه پانزدهم اسفند 1387ساعت توسط علی امیری |

شرکت کنندگان کنفرانس حمایت از فلسطین اعتراض خود را به کاربرد لفظی مجعول به جای "خلیج فارس" از سوی رئیس هیئت پارلمانی کویت اعلام کرد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در پنجشنبه پانزدهم اسفند 1387ساعت توسط علی امیری |

تالار خليج فارس در موزه صنايع‌دستي مجموعه فرهنگي و تاريخي سعدآباد افتتاح شد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در پنجشنبه پانزدهم اسفند 1387ساعت توسط علی امیری |

رئیس هیات پارلمانی کویت در سخنان خود در کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین، خلیج فارس را «خلیج عربی» خواند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در پنجشنبه پانزدهم اسفند 1387ساعت توسط علی امیری |

پشت دروازه های تردید آن سو تر از اکراه مردی با کارنامه ای سرشار از عشق به میهن بار دیگر گفته که میآید ... می آید که سخنگوی ملتی شود که روزگاری نه چندان دور در کوچه پس کوچه های خون آلود سیاست  داد خواه دانشجویان ، روشنفکران ، و دگر اندیشان بود ....

به یاد آوریم نفت سیزده دلاری دولت خاتمی را...
به یاد آوریم روزنامه جامعه و خرداد و ...
به یاد آوریم او بود که نقطه آغاز  قتلهای مرموز روشنفکران  را فاش کرد
به یاد آوریم زمانی را کلیه سفیران غربی ایران ما را ترک گفته بودند و خاتمی آنها را باز گرداند
به یاد آوریم رنگهای شادی را که پوشیدن آنها قبل از خاتمی ممنوع بود .
به یاد آوریم خودمان را هنگامی که معین را فرستاد تا راهش را با شتاب بیشتر ادامه دهد ولی ما ... خلف وعده کردیم همان گونه که نیاکان ما به مشرطه خلف وعده کردند ...
پس بیایید به خاتمی رای دهیم نه برای اینکه اصلاحات به پیش رود بلکه حد اقل ایران ما  به چهار سال قبل باز گردد چرا که اگر امثال من رای داده بودند آن وقت مملکت به دست افرادی چون احمدی نژاد نمیافتاد تا دریای خزرش را به روسها ببخشد و در میان سفره مردم میلیارد میلیارد دلار گم شود و دروغ و ریا سخن خطبه و خطابه رییس جمهور گردد !

+ نوشته شده در دوشنبه پنجم اسفند 1387ساعت توسط علی امیری |

در سايه بي توجهي مسئولان سفارت ايران در ژاپن اتفاق افتاده است:
بروشورهاي تبليغاتي سفارت عراق در ژاپن که به منظور معرفي کشور عراق به شهروندان ژاپني در ميان آنان توزيع مي گردد 
با بکارگيري عنوان جعلي خليج عربي براي خليج فارس عملا نشان از خروج اين سفارتخانه از حدود 
روابط دوستانه و حسن همجواري دارد. آيا چاره اي براي اين اقدام انديشيده شده است؟

                               

منبع : کارپتور 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در پنجشنبه یکم اسفند 1387ساعت توسط علی امیری |

نمونه يک تدفين گورخمره‏اي متعلق به دوره اشکاني10 گورخمره اشکاني در محوطه نخل ابراهيمي کشف شد. اين محوطه در 3 کيلومتري خليج فارس واقع شده است و از آن به عنوان اقتدار ملي ايرانيان در خليج فارس ياد مي‏شود. باستان‏شناسان در اين محوطه دژي اشکاني را يافتند که وظيفه نگهباني از تنگه هرمز را داشته است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در سه شنبه پانزدهم بهمن 1387ساعت توسط علی امیری |

سيامك سرلك / باستان شناس کاوش‌هاي باستان‌شناسي در محوطه باستاني نخل ابراهيمي منجر به کشف دژي متعلق به دوره اشکاني شد که به گفته باستان شناسان در دهمين کنگره باستان شناسي کشور، اين دژ نشان اقتدار ملي ايرانيان بر خليج فارس بوده است. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در سه شنبه پانزدهم بهمن 1387ساعت توسط علی امیری |

PERSIAN GULF  باستان‏شناسان با کاوش در گورستان 100 هکتاري گروي بخشي از اسرار آداب تدفين در 2 هزار سال پيش را شناسايي کردند. اين گورستان که بزرگترين گورستان شناسايي شده در حوزه فرهنگي خليج فارس است، شامل تدفين‏هايي از دوره اشکاني تا ساساني است که نشان از تداوم زندگي و سکونت ايرانيان در نزديکي خليج فارس دارد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در سه شنبه پانزدهم بهمن 1387ساعت توسط علی امیری |

بهمن امسال طرح مرمتي مدرسه سعادت بوشهر براي تبديل به موزه توسط سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان آغاز مي‌شود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در یکشنبه ششم بهمن 1387ساعت توسط علی امیری |

 رییس بنیاد ایرانشناسی بوشهر نقش 3 مسئول استانی را در جلوگیری از انتقال موزه منطقه ای خلیج فارس برجسته دانست.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در یکشنبه ششم بهمن 1387ساعت توسط علی امیری |

کاخ هخامنشی در استان بوشهركاوش‌هاي باستان‌شناسي دو كاخ هخامنشي استان بوشهر كه به دوره‌هاي باستاني قبل و بعد از حكومت كوروش هخامنشي مربوط مي شوند، طي سه سال گذشته متوقف مانده است. اين در حالي است كه هر سال نويد ادامه مطالعات باستان‌شناسي اين محوطه‌ها داده مي‌شود اما همچنان بدون انجام مطالعات باستان‌شناسي در خطر تخريب قرار گرفته‌اند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در شنبه پنجم بهمن 1387ساعت توسط علی امیری |

  دوچرخه صلح احمد نادعليان از 29 دي براي ثبت خط نوشته صلح در خليج فارس حركت مي‌كند. 

 

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در شنبه پنجم بهمن 1387ساعت توسط علی امیری |

 پنجمين همايش ملي خليج هميشه فارس روز دهم ارديبهشت ماه به مناسبت روز ملي خليج فارس در جزيره كيش برگزار مي شود. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در شنبه پنجم بهمن 1387ساعت توسط علی امیری |

 موافقت اصولي احياي بخش از مجموعه بازار تاريخي بوشهر يا كاربري مركز تجاري فرهنگي و صنايع دستي صادر شد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در شنبه پنجم بهمن 1387ساعت توسط علی امیری |

براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته در ايام مبارک دهه فجر، سه موزه در مناطق نيشابور، فريمان و چناران واقع در خراسان رضوي گشايش خواهد يافت.

مدير کل امور موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در گفتگو با ميراث آريا (chtn) ضمن بيان اين مطلب افزود: در ايام مبارک دهه فجر قراراست موزه محرم در آذربايجان شرقي افتتاح شود.

محمدحسين فرمهيني فراهاني در ادامه خاطرنشان کرد: در استان آذربايجان غربي نيز موزه صنايع‌دستي مهاباد و صنايع دستي اروميه گشايش مي‌يابد.

به گفته اين دکتراي تاريخ: همچنين در استان اردبيل و شهر اردبيل موزه باستان‌شناسي و درچهارمحال و بختياري نيز موزه‌هاي سنگ و مشروطه افتتاح خواهند شد.

اين مقام مسوول در اداره کل امور موزه‌ها اضافه کرد: در اين ايام شاهد گشايش موزه قلعه والي در استان ايلام و موزه دريا و دريانوردي در استان بوشهر خواهيم بود.

+ نوشته شده در یکشنبه بیست و نهم دی 1387ساعت توسط علی امیری |

 جمعه 6دی ماه 1387 ساعت 17 

آئین نکوداشت دوتن از پزشکان ایرانی بوشهری

 دکتر محمد امیری و دکتر سید علی طبیب 

مطلب را از اینجا بخوانید

+ نوشته شده در شنبه بیست و هشتم دی 1387ساعت توسط علی امیری |

عکس از وبلاگ نقشهای آفرینش

+ نوشته شده در جمعه نوزدهم مهر 1387ساعت توسط علی امیری |

كتاب حاضر كه به سعي و كوشش فرشيد جان احمديان سروسامان گرفته است، تلا‌شي است در جهت مدون كردن تاريخ داستان‌نويسي استان بوشهر در هشتاد سال اخير. حضور نام‌هاي بزرگ داستان‌نويسي معاصر از نسل نخست داستان‌نويسي تا امروز باعث شده كه سهم بوشهر در داستان‌نويسي امروز ايران فراموش ناشدني باشد....


ادامه مطلب
+ نوشته شده در پنجشنبه چهارم مهر 1387ساعت توسط علی امیری |

 طي آييني از برترين هاي كنكور سراسري سال 86 ـ 87 بوشهر تجليل شد . در اين آيين استاندار بوشهر گفت : رمز پويايي و موفقيت يك جامعه در گرو افزايش نخبه هاي علمي مي باشد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در پنجشنبه چهارم مهر 1387ساعت توسط علی امیری |

  معاون فرهنگي ورزشي اداره كل تربيت بدني استان بوشهر گفت : رشته باستاني و زورخانه اي در استان بوشهر رسما فعاليت خود را آغاز كرد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در پنجشنبه چهارم مهر 1387ساعت توسط علی امیری |

جاده روستاي کالو در شهرستان دير استان بوشهر که داراي کوچک ترين مدرسه ابتدايي جهان است، روز يکشنبه به بهره برداري رسيد.
ادامه مطلب
+ نوشته شده در جمعه بیست و نهم شهریور 1387ساعت توسط علی امیری |

دکتر کيانوش کيانينخستين و تنها دانشنامه خليج فارس که کار روي آن از امسال آغاز شده است، تا چهار سال آينده به پايان مي‌رسد. قرار است نخستين جلد اين دانشنامه ارديبهشت سال آينده همزمان با روز ملي خليج فارس رونمايي شود.  


ادامه مطلب
+ نوشته شده در سه شنبه بیست و دوم مرداد 1387ساعت توسط علی امیری |

مطالب قدیمی‌تر